Tuesday 31 July 2012

. . . Kisah "Mak" jemah yang hilang . . .



Pagi tadi aku dah pelik tengok kawan aku yang sorang ni mundar-mandir kat belakang aku, ishh! tak senang hati aku yang tengah membaca status-status terbaru di pesbuk.

Muka dia dah macam hilang punca..nampak pucat seolah-olah darah dalam badan dah habis disedut oleh sang vampire yang durjana!

"kau ni nape jemah?' Jemah ni budak kedah, tua dua tahun dari gua..mekap tebal kalah rozita che wan. Tengok macam kesian nya mukanya tapi kalau tengok lama-lama memang menyampah. ahahhhaaa..aku gurau.

"Mak aku hilang lah alin" dengan sepantas cahaya, muka aku turut berubah..terherot-herot muka aku kehairanan.

"hah! bila mak kau hilang? dah cuba cari?" aku terus tembak jemah dengan soklan-soklan yang takkan bagi chance dia nak bernapas.

"petang semalam..dah merata aku cari...tak jumpa la..aku tak tau nak buat apa lagi" nada seakan-akan nak menangos weh..percayalah cakap aku..

fuhhh..kesian...siapa tak risau if mak ilang...kalau mak aku hilang...macam mana la kan...

Jemah berlalu ke dept. human resources. "nak ambik cuti la tu, biarlah dia perlukan masa untuk cari mak dia" sambil mengelap titis-titis mutiara yang jatuh.

Kira-kira lima belas minit kemudian, aku nampak muka jemah berlari-lari ayam masuk kembali ke dept. kami, muka ceria gila. senyuman dibibir menceritakan segalanya.

"mak aku dah jumpa!" kelegaan jelas terpampang dimuka jemah.

"alhamdulillah.....jumpa kat mana? mak ko ok tak?"

Dan dengan penuh keceriaan, jujur, ikhlas, tawadduk serta wajah disinari warna warni pelangi yang tiada belas kasihan pada gua, Jemah membalas padu :-

"dalam sinki pantry..."

Korang dapat bayangkan muka aku time tuh? *#*(&#^@*#^@#^(!

"Mug la weh! bukan mak! pronunciation macam jahanam!" baik aku angkat kaki sebelum kaki aku naik kemuka jemah.

Sia-sia aku nervous pagi tadi. -..-


"ATTENTION ALL :-   INI ADALAH MUG not MAK or MARK"




No comments:

Post a Comment